ProICT 2020 palkinnot jaettu

ATK-instituutti säätiön vuosittain jakama ProICT-palkinto on tunnustus erityisen ansiokkaasta ICT-aihepiiriin liittyvästä työstä. Toiminnallaan palkinnon saaja on osoittanut eteenpäin katsovaa, kehittävää ja uusia ratkaisuja hakevaa asennetta.

Säätiö on päättänyt vuoden 2020 palkinnon saajat huomioiden vuoden erityisyyden. Koulut suljettiin maaliskuussa, siirryttiin etäopetukseen ja –opiskeluun, oltiin täysin uudessa tilanteessa etenkin peruskouluissa. Onneksi tekniikoita ja työkaluja oli tarjolla ja käytössäkin, mutta osalle ne olivat varsin tuntemattomia. Oltiin siis melkoisen haasteen äärellä, vaadittiin uuden oppimista, avointa asennetta, tahtoa ja tarmoa onnistua – oli tehtävä iso digiloikka ja vieläpä nopeasti.

Tässä tilanteessa arjen sankareita on varmasti ollut useita. Näistä esimerkillisistä sankareista ATK-instituutti säätiö palkitsi neljä henkilöä, jotka olivat toiminnallaan kehittäneet tapoja työskentelyn, erityisesti etäopetuksen ja –opiskelun helpottamiseen poikkeusoloissa.

Palkitut ovat Petri Jämsen, Oscar Escartin, Joona Luhtala ja Aleksi Carlson.

IT-osaaja Petri Jämsen seurasi Facebookissa toimivaa opettajien vertaistukiryhmää ja huomasi etäkouluun siirtymisen jälkeen opettajien suuren avuntarpeen mm. etäopetuksen liittyviin työkaluihin. Koska Petrillä oli osaamista ja halua auttaa, hän ryhtyi vapaaehtoisena toimimaan opettajien vertaistukiryhmässä täsmäapua antaen. Hän on arvokkaalla panoksellaan helpottanut ja keventänyt tuhansien opettajien työtä sekä mahdollistanut lasten ja nuorten koulunkäynnin ja oppimisen myös poikkeusoloissa. Petrin tuella moni opettaja sai tehtyä vaaditun digiloikan.

Oscar Escartin, Joona Luhtala ja Aleksi Carlson olivat viime keväänä Arabian peruskoulun viimeisellä luokalla. Etäkoulun alettua 9-luokkalaisia askarrutti, miten oppia esim. fysiikkaa ja kemiaa vain lukemalla itsekseen kirjoista. Sitten yksi heistä keksi: tehdään Discord- serveri, jota käytetään oppitunneilla eikä kenenkään tarvitse opiskella yksin. Oscarin, Joonan ja Aleksin ideoimana ja panoksella syntyi ratkaisu, josta opettajatkin innostuivat. Oppilaat ja opettajat rakensivat etäkoulua yhdessä – kuitenkin niin, että sekä teknologinen ratkaisu että sen käytön organisointi oli oppilaiden toteuttama. Oscar, Joona ja Aleksi tekivät etäkoulun toteuttamiseksi merkityksellisen työn. He tekivät sen itsenäisesti, innostuneesti ja tavoitteellisesti oman luokan ja myöhemmin laajemminkin koulun oppilaiden ja opettajien tueksi ja osaksi toimivaa etäkoulua.